Taisto Pehkonen: Tuhansia veistoksia musiikin tahtiin

Lieksalainen Taisto Pehkonen on vuosikymmenten aikana tehnyt tuhansia puuveistoksia. Hänen kotinsa liiterissäkään ei ole polttopuita, vaan se on täynnä teoksia.

Kun Pehkonen veistää moottorisahalla, nappikuulokkeista tulee musiikkia – aina. Soittolistaa ei ole, vaan päällä on jokin radiokanavista.

”Musiikista tulee sahaamiseen oikea meininki. Esimerkiksi Roxette on hyvä tai ZZ Top. Menevämpää siis pitää olla, ei mitään lurittelua, sellainen ei sytytä yhtään.”

Moottorisahalla veistämiseen Pehkonen sai kipinän osallistuessaan 1990-luvun lopulla hirsirakentamisen kurssille.

”Siellä moottorisaha tuli enemmän tutuksi, ja piti kokeilla muutakin kuin itse rakentamista. Ensimmäinen puuteos, Karhunpää, on yhä tallessa kotini seinällä.”

Samoilta ajoilta Pehkosen mieleen on jäänyt nyt edesmenneen pohjoiskarjalaisen taiteilijan Eva Ryynäsen työnäytös. Suomen taideakatemiassa opiskelleen Ryynäsen materiaalina oli pääsääntöisesti puu, ja hänen kotinsa ja ateljeensa sijaitsee Pehkosen lähitienoilla Lieksan Vuonislahdessa.

”Hän teki todella suuren ja innostavan vaikutuksen. Työnäytöksen aikana veistäjäkatseet kohtasivat.”

Pehkonen osallistui vuosina 2012–2014 kansainväliseen Puusta pitkään -hankkeeseen, joka nosti esille kansanomaisen puuosaamisen uudistuvia perinteitä. Tuosta hankkeesta sai alkunsa Ilomantsin Karhufestivaali vuonna 2014.

Eläinteosten ohella Pehkonen suosii abstrakteja aiheita. Erityisen mukavana hän pitää mutkien tekemistä. Hän tapaa veistää vain moottorisahalla, eikä käytä esimerkiksi talttoja tai muita työkaluja.

Karhuveistosten lisäksi Lieksassa ei ole mikään harvinaisuus nähdä oikeitakin otsoja.

”Yhdellä kaurapellolla voi olla niitä kymmenenkin kappaletta. Alkukesästä riistakameraan tallentui emokarhu neljän pennun kanssa talollemme vievällä tiellä.”

Pehkonen suuntaa veistämään kotipihalleen aina, kun sää sallii ja keväällä keli lämpenee.

”Veistäminen vei ensin pikkurillin ja sitten koko käden.”